Op dit moment kunnen werknemers met een bedrijfswagen ervoor kiezen om deze in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Dit budget kan worden besteed aan milieuvriendelijkere bedrijfswagens, duurzame vervoersmiddelen (zoals fietsen, openbaar vervoer of deelmobiliteit), of in sommige gevallen aan huisvestingskosten. Ongebruikte delen kunnen, onder bepaalde voorwaarden, gedeeltelijk in cash worden omgezet.
Tot nu toe is het gebruik relatief beperkt — maar het neemt toe.
Er zijn een aantal nieuwe verplichtingen en aangescherpte regels:
Aspect | Huidige situatie | Nieuwe situatie vanaf 1 jan 2026 |
---|---|---|
Verplichting | Werkgevers kunnen vrijwillig een mobiliteitsbudget aanbieden aan werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. | Werkgevers die bedrijfswagens toekennen, zijn verplicht iedereen met recht op een bedrijfswagen ook een mobiliteitsbudget aan te bieden als alternatief. |
Wie komt in aanmerking | Alleen werknemers met een bedrijfswagen kunnen kiezen voor het mobiliteitsbudget. | Voorlopig blijft dit zo; werknemers zonder bedrijfswagen krijgen nog geen wettelijk kader. |
Berekening van het budget | Gebrek aan uniformiteit; er bestaan verschillende methodes — soms forfaitair, soms op basis van werkelijke kosten. | Meer standaardisatie: de Total Cost of Ownership (TCO) — de werkelijke jaarlijkse brutokosten voor de werkgever — of een forfaitaire methode zal worden gebruikt. |
Autokeuze in alternatieve (groene) wagen | Milieuvriendelijke wagens (lage uitstoot, plug-in hybrides) zijn al toegestaan onder pijler 1. | Strengere eisen: volledig elektrische (“zero-emissie”) wagens worden de norm voor deze keuzemogelijkheid. |
Administratieve vereisten | Administratie is flexibel maar kan complex zijn. Sommige werkgevers hikken tegen de complexiteit aan. | Werkgevers zullen systemen moeten hebben om het mobiliteitsbudget te beheren, de TCO te berekenen, keuzes van werknemers te volgen en afspraken in arbeidsovereenkomsten op te nemen. |
Voordelen:
Kan bijdragen aan duurzaamheid en CO₂-reductie.
Kan het imago van het bedrijf versterken als milieubewuste en medewerkergerichte werkgever.
Mogelijkheid om kosten te optimaliseren als werknemers vaak kiezen voor goedkopere opties.
Uitdagingen:
De verplichting om vanaf 2026 het mobiliteitsbudget aan te bieden (voor wie nu bedrijfswagens voorziet) betekent dat veel bedrijven zich moeten voorbereiden: beleid, contracten, budgetberekeningen en administratiesystemen.
Verandering van autocar policy: mogelijk minder dure auto’s, meer elektrische opties, wat implicaties heeft voor leasecontracten, voertuigdekking en laadinfra.
Administratieve last: opvolging van keuzes, beheer van alternatieve opties en fiscale/boekhoudkundige verwerking.
Moeten de wagenparkstrategie herzien: welke voertuigen blijven gepast, welke moeten vervangen worden en welke voldoen aan de toekomstige vereisten.
Behoefte aan data en systemen voor TCO-berekening, monitoring van keuzes van werknemers en beheer van alternatieve mobiliteitsopties (fiets, openbaar vervoer, deelauto’s).
Mogelijke wijzigingen bij leasemaatschappijen of leveranciers: grotere vraag naar elektrische voertuigen, mogelijk andere contractvormen en onderhouds- of laadinfrastructuurdiensten.
Voordelen:
Meer keuzevrijheid: je kunt beslissen of je de bedrijfswagen behoudt of omruilt voor het mobiliteitsbudget. Als je hem inruilt, kun je middelen gebruiken voor vervoer naar eigen behoefte (fiets, OV, deelmobiliteit) of, in sommige gevallen, huisvestingskosten.
Meer mogelijkheden om duurzamere keuzes te maken en minder afhankelijk van de auto te zijn als die niet strikt nodig is.
Nadelen / risico’s:
Niet alle werknemers zullen er financieel of praktisch beter van worden, afhankelijk van woon-werkafstand, beschikbaarheid van alternatieve vervoersmiddelen of de mogelijkheid om laadpalen thuis te installeren.
Restbudget of keuzevrijheid kan aantrekkelijk klinken, maar in sommige gevallen is de bedrijfswagen fiscaal of qua comfort moeilijk te verslaan.
Mogelijk complexe keuzes: je moet inschatten wat je nodig hebt en wat de kosten zijn, en beslissen of je instapt in het mobiliteitsbudget of de wagen houdt.
Aspect | Wat verandert |
---|---|
Verplichting | Vanaf 1 januari 2026 moet het mobiliteitsbudget aangeboden worden aan alle werknemers met recht op een bedrijfswagen. |
Belangrijkste aandachtspunten | Berekeningsmethode (TCO), strengere eisen voor elektrische wagens, goede administratieve en beleidsmatige voorbereiding. |
Wie het meest geraakt wordt | Bedrijven met veel bedrijfswagens, fleetmanagers, werknemers met langere woon-werkafstanden of zonder alternatieve mobiliteit in de omgeving. |
Een dag telt slechts 24 uur, maar iedere zelfstandige kent wel het gevoel dat het er eigenlijk 48 zouden mogen zijn. Onze focus ligt dan ook op de zaken die voor inkomsten zorgen en op de grote kostenposten. Er is geen tijd om die kleine kostenposten ook nog eens te monitoren. Het is een aangenaam gevoel om te ervaren dat Spendless deze zorg op zich neemt. Tegelijk worden dan ook nog eens besparingen gerealiseerd op de grote kostenposten of contracten met grote spelers opengebroken, wat een aanzienlijke meerwaarde is voor ons bedrijf.