#fuel
26-09-2025 08:43:48

Mobiliteitsbudget: wat verandert er vanaf 1 januari 2026

Wat houdt het mobiliteitsbudget nu al in

Momenteel kunnen werknemers met een bedrijfswagen kiezen om die in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Dat budget kan worden besteed aan milieuvriendelijkere bedrijfswagens, duurzame vervoersmiddelen (fiets, openbaar vervoer, deelmobiliteit), of soms aan huisvestingskosten. Niet-gebruikte delen kunnen in bepaalde omstandigheden (enigszins) in cash worden omgezet.

Gebruik is tot nu toe vrij beperkt; maar stijgend.

Wat verandert er vanaf 1 januari 2026

Er zijn een aantal nieuwe verplichtingen en aangescherpte regels:

Aspect

Huidige situatie

Nieuwe situatie vanaf 1 jan 2026

Verplichting

Werkgevers kunnen vrijwillig een mobiliteitsbudget aanbieden aan wie recht heeft op bedrijfswagen.

Werkgevers die bedrijfswagens toekennen zijn verplicht iedereen met recht op een bedrijfswagen ook een mobiliteitsbudget aan te bieden als alternatief.

Wie komt in aanmerking

Alleen werknemers met een bedrijfswagen kunnen kiezen voor het mobiliteitsbudget.

Voorlopig blijft dit zo; werknemers zonder bedrijfswagen krijgen nog geen wettelijk kader.

Berekening van het budget

Gebrek aan eenduidigheid; er bestaan verschillende methodes. Soms forfaitair, soms met werkelijke kosten.

Meer standaardisatie: men zal de Total Cost of Ownership (TCO) gebruiken — de werkelijke jaarlijkse brutokosten voor de werkgever — of een forfaitaire methode.

Autokeuze in alternatieve (groene) wagen

Er zijn al milieuvriendelijke wagens toegestaan (lage uitstoot, plug-in hybrides) in pijler 1.

Strengere eisen: volledig elektrische (“zero-emissie”) wagens zullen de norm worden voor die keuzemogelijkheid.

Administratieve vereisten

Administratie is flexibel maar kan complex zijn. Sommige werkgevers hikken tegen complexiteit aan.

Werkgevers zullen systemen moeten hebben om het mobiliteitsbudget te beheren, de TCO te berekenen, keuzes van werknemers te volgen, in dienstcontracten afspraken op te nemen.


Impact per betrokken partij

Voor bedrijven / werkgevers

Voordelen:

  • Kan bijdragen aan duurzaamheid en CO₂-reductie.
  • Kan imago versterken als milieu- en medewerkergerichte werkgever.
  • Mogelijkheid om kosten te optimaliseren als werknemers vaak kiezen voor goedkopere opties.

Uitdagingen:

  • Verplichting om vanaf 2026 het mobiliteitsbudget aan te bieden (voor wie nu bedrijfswagens voorziet) betekent dat veel bedrijven moeten voorbereiden: beleid, contracten, budgetberekeningen, administratiesystemen.
  • Verandering van autocar policy: mogelijk minder dure auto’s, meer elektrische opties, wat implicaties heeft voor leasecontracten, voertuigdekking, laadinfra.
  • Administratieve last: opvolging van keuzes, het bijhouden van alternatieven, fiscale/boekhoudkundige verwerking.

Voor fleetmanagers

  • Moeten de wagenparkstrategie herbekijken: welke voertuigen blijven gepast, welke vervangen, welke auto’s voldoen aan de toekomstige vereisten? 
  • Behoefte aan data en systemen voor TCO-berekening, monitoring van keuzes van werknemers, beheer van alternatieve mobiliteitsopties (fiets, openbaar vervoer, deelauto’s).
  • Mogelijke wijzigingen in leasemaatschappijen / leveranciers: meer vraag naar elektrische voertuigen, wellicht andere contractvormen en onderhouds- of laadinfrastructuurdiensten.

Voor werknemers / bestuurders

Voordelen:

  • Meer keuzevrijheid: je kunt beslissen of je de bedrijfswagen behoudt of omruilt voor het mobiliteitsbudget. Als je hem inruilt, kun je middelen gebruiken voor vervoer naar eigen behoefte (fiets, OV, deelmobiliteit), of zelfs huisvestingskosten als dat mogelijk is.
  • Meer mogelijkheden om duurzamere keuzes te maken. Minder afhankelijk van auto als die niet strikt nodig is.

Nadelen / Risico's:

  • Niet alle werknemers zullen er financieel of praktisch beter van worden, afhankelijk van woon-werkafstand, beschikbaarheid van alternatieve vervoersmiddelen, installatie van laadpalen thuis, etc.
  • Restbudget of keuzevrijheid kan aantrekkelijk klinken, maar in sommige gevallen is de bedrijfswagen fiscaal of qua comfort moeilijk te verslaan.
  • Mogelijk complexe keuzes: je moet inschatten wat je nodig hebt, de kosten, plus je moet vaak beslissen of je instapt in het mobiliteitsbudget of de wagen houdt.

Kort samengevat:

  • Wat zeker verandert: Vanaf 1 januari 2026 wordt het mobiliteitsbudget verplicht aan te bieden aan werknemers met recht op een bedrijfswagen.
  • Wat vooral belangrijk zal zijn: de manier van berekenen (TCO), strengere eisen inzake elektrische wagens, goede administratieve en beleidsmatige voorbereiding.
  • Wie het meest geraakt wordt: bedrijven met veel bedrijfswagens, fleetmanagers, werknemers met langere woon-werkafstanden of zonder alternatieve mobiliteit in de omgeving.
Bomedys

"Een groot voordeel van onze samenwerking is jullie eerlijke aanpak en communicatie. Alle analyses worden duidelijk toegelicht en jullie houden je aan alle afspraken. Dit gaat zelfs heel ver: dit telefonisch interview was gepland rond 16u en kijk, ik werd 2 minuten voor vier opgebeld…"

Kristof Vandeweghe, CEO Bomedys

Heb je nog vragen of interesse in een vrijblijvend gesprek?

Contacteer ons voor een afspraak of meer informatie