#spendless
13-01-2022 12:03:45

Het verschil tussen direct spend en indirect spend

Bij Spendless verlagen we onafhankelijk de indirecte kosten van kleine, middelgrote en grote bedrijven. Dit zowel op korte termijn, via een éénmalige optimalisaties als op lange termijn, via een periodieke en pro actieve monitoring van de indirecte kosten.

Het belangrijkste verschil tussen indirecte kosten en directe kosten, in het Engels indirect spend en direct spend, zit hem in de naam. Goederen of diensten die indirecte invloed enerzijds en directe invloed anderzijds uitoefenen op je goeden of (kern)activiteiten.

Direct spend vs indirect spend

Direct spend

Met direct spend duiden we de kosten aan die we rechtstreeks aan (de productie van) je goederen of diensten kunnen toewijzen.

Denk als bakkerij bijvoorbeeld aan de aankoop van je ovens en grondstoffen zoals bloem en rogge. De kernactiviteit van een bakker is brood en andere deegwaren maken om te verkopen aan de klant. Om dit te maken heb je in eerste instantie een oven en grondstoffen nodig.

Een aanpassing van de direct spend, bijvoorbeeld een andere grondstof gebruiken, resulteert meestal in een aanpassing van het product. De directe kosten hebben dan naast de directe link met je (kern)activiteiten ook een directe invloed op het eindresultaat van je product (of dienst).

Het is dus heel belangrijk om de nodige tijd een aandacht te investeren in het goed opvolgen en controleren van die kosten.

Indirect spend

Met indirect spend duiden we de kosten aan die we niet rechtstreeks aan (de productie van) je goederen of diensten kunnen toewijzen, maar die wel aanwezig zijn tijdens het uitoefenen van je bedrijfsactiviteiten.

Denk als bakkerij bijvoorbeeld aan de kosten gerelateerd aan de werking van je ovens. Zo heb je brandstofkosten (elektriciteit, gas, …) om de ovens te doen werken en herstellingskosten als er iets misloopt.

Andere belangrijke indirecte kosten: afval, verpakkingsmateriaal, transport, telecom, IT, HR, …

Een aanpassing van de indirect spend, bijvoorbeeld samenwerken met een nieuw transportbedrijf voor het vervoeren van je producten, resulteert niet rechtstreeks in een aanpassing van het product. Maar de klant kan je product wel anders beleven. Als het nieuwe transportbedrijf bijvoorbeeld veel later levert dan dat de klant gewoon is, kan dit voor de klant als negatief ervaren worden.

Spend optimalisatie

Het blijft belangrijk om zowel je directe kosten als je indirecte kosten goed te monitoren. Veel bedrijven spenderen nog te weinig aandacht aan een goede opvolging van de indirect spend, omdat ze zich eerst willen focussen op de direct spend. Toch kan de indirect spend heel veel teweegbrengen.

De keuze van een leverancier met een goed opvolgingssysteem kan de administratie van je bedrijf enorm vergemakkelijken. Een goede kostenoptimalisatie van de indirect spend kan dan weer een onverwachte positieve impact hebben op je bedrijfsresultaat. We merken nog te vaak op dat de impact van de indirect spend op je bedrijfsresultaat onderschat wordt.

Benieuwd welke impact indirect spend kan hebben op je bedrijfsresultaat? Bel ons gerust op het nummer 055 75 75 50 of stuur een bericht naar info@spendless.be

Adveo Benelux

“Jullie zijn in staat geweest om enkele kosten serieus naar beneden te brengen. Een vlekkeloze samenwerking.”

“Ik wil met jullie in contact blijven. We rekenen op jullie marktkennis en kennis van andere bedrijven. Met jullie contacten en know-how wil ik dat jullie ons blijven ondersteunen. Geen one shot, maar een blijvende samenwerking". 

Roland Laschet, Managing Director Adveo Benelux

Contacteer ons voor een afspraak of meer informatie